Sina Dyks

Sina Dyks

Sina Dyks maakt ingenieuze textiele werken in de vorm van kleurrijke, verleidelijke installaties. Dyks geeft blijk van veelzijdige materiaalkennis en innovatief technisch vernuft. Zo weet ze plastic te upcyclen tot prachtige garens die ze vervolgens verweeft in haar textiele sculpturen. Ze paart een ambachtelijke werkwijze aan technologische know how. Zo heeft Dyks zelf een programma ontworpen voor het weefgetouw. Met stoom haalt ze op specifieke plekken het garen naar voren; zo transformeert ze het geweven vlak tot een driedimensionaal landschap.

Sina Dyks daagt de grenzen van het weefgetouw uit, maar ook die van onze perceptie; haar imposante textiele sculpturen zweven in de ruimte en verleiden ons tot nadere inspectie. De vernieuwingsdrang en liefde voor het materiaal spatten van deze prikkelende, uitnodigende werken af.

Absorbed jungle, de ene kant

220x175 cm.

Absorbed jungle, de andere kant

220x175 cm.

Absorbed jungle, detail

Interview met Sina Dyks door Marijke Uittenbroek:

‘Ik maak voornamelijk textiel; ik ben afgestudeerd aan de KABK richting textieldesign in 2021 en won al diverse prijzen zoals de ARTSTHREAD Global Design Graduate Show 2021 by Gucci, in de categorie Textiles - Knit / Weave, de Heden Start Award 2021 en was genomineerd voor de Dorothy Waxmann international Textile Price 2021.
Mijn werken zijn abstracte weefsels waar je nog wel iets terug kan zien zoals landschap achtige elementen. Het werk heeft bewust twee kanten. Er is veel diepte, gelaagdheid, er zijn structuren en ik maak veel gebruik van spanningsverschillen en glansverschillen
Ik wil mensen positief prikkelen door middel van kleuren, structuren en materialen; mensen laten ervaren hoe het is om je ergens prettig te voelen en langer ergens naar kunnen kijken. Mijn scriptie ging over hoe prikkels DNA beïnvloeden. We krijgen via zintuigen prikkels binnen. Die worden verwerkt in de hersenen en dat heeft weer invloed op ons DNA; in 2021 ontwikkelde ik daarom mijn Stimuli Wiring System.
Ik heb stage gelopen in het Textiel Lab in Tilburg waar ik geleerd heb computergestuurd jacquard te weven. Met weven kun je heel veel: losse draden, verschillende structuren maar de basistekening is weer vlak . Er zijn nu veel wevers van in de zestig en het is zonde als die kennis verdwijnt. Technische onderbouwing is wat ik belangrijk vindt; het textielambacht mag niet verloren gaan.
Ik heb altijd versteld gestaan waarom Nederland zo zwart, wit en grijs is. Het zou mooi zijn als we ons meer bewust worden wat voor invloed de omgeving, vooral kleur, op ons heeft. In 2019 maakte ik een reis naar India en wat betreft kleur werd ik verliefd op het land. Die bijzondere ervaring wilde ik overbrengen aan mensen. Hoe ervaren wij dingen, waarom is iets mooi, wat gebeurt er in je lichaam, in je hersenen. Ik kwam erachter dat dit mijn drijfveer is.
Mijn kunstenaarschap geeft voor een groot deel vrijheid om te doen wat ik leuk vind en om me te wijden aan de dingen waar ik achter 'sta’.

Builded system, de ene kant
240x175 cm.

Dripping DNA, de ene kant

240x175 cm.

Flowing neurons, de ene kant

265x175 cm.

Builded system, de andere kant
240x175 cm.

Dripping DNA, de andere kant

240x175 cm.

Flowing neurons, de andere kant

265x175 cm.

Builded system, detail

Dripping DNA, detail

Flowing neurons, detail